Ma egy éve, hogy kipipáltam
valamit a bakancslistámon. Valami olyat, amit évtizedekkel ezelőtt
jegyeztem fel magamnak. Valamit, ami akkor még egészen
elérhetetlennek tűnt.
Aki ismer, az tudja, mit
jelent nekem a zene. Anyukám szerint nagyon korán kezdtem beszélni,
de sokkal korábban kezdtem el dúdolni a járókában, mint hogy
kimondtam volna az első szavakat. Aztán meg többet énekeltem,
mint beszéltem, ami nálam nagy szó, mert nem voltam egy csendes
kislány, lyukat beszéltem a körülöttem lévők hasába. (A múlt
idő felesleges, ma is így van ez. :-D) Elsős voltam, amikor
kitaláltam, hogy én zongorázni akarok. Ma sem tudni, honnan vettem
ezt, de rögeszmésen hajtogattam, úgyhogy egy idő után komolyan
vették, és elvittek egy ének tanárhoz, aki azt mondta, jó ötlet.
Akkor aztán bemerészkedtünk a zenesuliba, ahová nagy örömömre
fel is vettek, a szüleim meg törhették a fejüket, hogy akkor most
honnan a fenéből szerezzenek nekem egy zongorát. Végül vettek
nekem egy újat részletre. Végig is kísérte a zene az életem
minden állomását a mai napig, és a zongorám is jött velem
mindenhová. Ez volt az egyetlen „bútordarab”, amit mindenfelé
magammal cipeltem, amitől sosem tudtam megválni. Ott állt
hűségesen mindig mellettem, és végignézte az eddigi életem.
Tulajdonképpen az egyetlen vagyontárgyam ma is, értem ez alatt
azt, hogy nekem érték, másnak már nem feltétlenül.
Mindig is nyitott voltam
mindenre, ami zene, csak jó legyen, legyen az Chopin vagy éppen a
U2, tök mindegy. Ez ma már talán nem hangzik furán, de
gyerekkoromban más világ volt, sok minden nem úgy működött
akkoriban. Gyerekként ének tagozatra jártam, délutánonként meg
zeneelméletre és zongorára, míg mások sportoltak valamit, vagy
együtt lógtak a városban. Minden nap órákat gyakoroltam, ahogy
nőttem, egyre többet kellett nyüstölnöm a hangszert, és én ezt
akkoriban úgy éltem meg, hogy az emberek többsége csodabogárként
nézett rám ezért. Még a többi gyerek is, aki ugyanúgy
zeneiskolába járt, mint én, többségében unta, vagy rosszabb
esetben utálta az egészet, csak a szülők nyomására csinálták,
vagy csak megszokásból, mert már elkezdték. A többiek meg az
évfolyamból tették az igen szellemes megjegyzéseket a
„klimpírozásra”, meg a „kornyika-szakosokra”. Az énekkar
külön gáz volt, de úgy általában nem váltott ki lelkesedést
az emberekből a zenetanulás. Amolyan mostohagyerek volt ez mindig a
hazai oktatási rendszerben is, bár én sosem tudtam megérteni,
mitől nagyobb ember egy költő, mint egy zeneszerző, vagy egy
festő, hogy a rajzórákról már ne is beszéljünk. Na mindegy, a
művtöri sajnos ma sincs az őt megillető helyen, a többi tantárgy
között, de hát ez van. Annak azért örülök, hogy ma a
zenetanulás egészen divatban van, köszönhetően a tehetségkutató
műsoroknak, valahogy cikiből menő lett mostanra.
A lényeg az, hogy én
sosem azért tanultam zenét, mert az menő volt, hanem annak
ellenére, hogy sokszor kiröhögtek miatta. Középsuliban sem volt
ez másképp, pedig olyan suliban kezdtem, ahol volt egy rakás
művészeti osztály, szobrászok, balettosok, meg mi, az énekesek.
Mégis úgy néztek ránk a többiek, mint valami fura, elvont,
befordult zenészpalántákra, akik egy kicsit tuti hülyék, mert
mit élveznek ezek pölö azokon a béna áriákon. Hát speciel én
sem élveztem mindent annyira, de ez is csak olyan, hogy hiába
szeretek olvasni, minden könyv nem tetszik nekem sem, vagy
beájulhatok egy festmény előtt, miközben egy másikat meg látni
se bírok, így működik a zene is. Van ami hozzám szól, van ami
nem. És én mindent tudni akartam ez előbbi kategóriáról, amit
csak lehetett. Ha csak a suliban lehetett zenéhez jutni, akkor én
zenesuliba jártam.
Ma, amikor már minden
karnyújtásnyira van, és minden fenn van a neten, nehéz egy egész
generációnak elmesélni, milyen volt egy olyan korban felnőni,
amikor még nem azt hallgattunk, amit akartunk, amihez épp kedvünk
szottyant. Olyan volt ez is, mint a telefon, nem volt akárkinek, nem
volt ilyen egyszerű elérni egymást. A zenével se volt ez másképp.
Nem volt internet, tévé
is alig, konkrét zenecsatornákról meg életemben először
tizenhat évesen hallottam csak, amikor Szegeden bekötötték az
első kábeltévéket. Ott végre kaptunk egy kis MTV-t. Ne az se
volt persze akárkinek, a többség csak ácsingózott utána. Én
is. Maradtak tehát a zenei tévéműsorok, meg a könyvesboltok
hanglemezrészlegei, de ott sem jutottunk hozzá akármihez. Már azt
is egy komplett gárda szűrte, hogy mi jöhet be nyugatról
egyáltalán. Egy csomó sikeres előadóról még csak nem is
hallottunk, akik „odaát” listavezetők voltak, meg világsztárok,
hozzánk meg épp csak bekúszott tőlük egy-két sláger. A
hetvenes években tomboló punk korszakot például a többség nem
is nagyon értette, az évtized végén, meg a nyolcvanas elején
szárba szökkenő new wave-et meg jól kirostálták nekünk, mert a
szövegeknek volt némi mondanivalója. Erről külön tanulmányt
lehetne írni, de itt most nem traktálnék vele senkit. A dolog
lényege az, hogy én meg állati szomjas voltam olyan albumokra,
amikhez esélyem sem volt hozzájutni. Az országba be sem kerültek,
rendelni nem lehetett sehonnan (- az internet, ugye, még ki sincs
találva -), kiutazni se pénz, se lehetőség, szóval meg voltam
lőve. (- Külföldre utazni, az megint egy külön sztori amúgy. -)
Egy-egy koncert úgy jelent meg lelki szemeim előtt, mind valami délibáb, ami csak lebeg a távolban, de nem érhetek el oda
soha az életben. Már akkor is azt gondoltam, hogy ha oda születtem
volna milliomosnak valahová a határon túlra, hát egyfolytában
koncertekre járnék, és élőben hallgatnék mindent, na nem mintha
normális lemezgyűjteményre nem vágytam volna, de élőben
hallgatni valamit, az az abszolút csúcs.
Volt egy hang, ami után
különösen sóvárogtam, de erre még sok-sok évet várnom
kellett. Volt azért egy-két felvételem, azokat hallgattam
rongyosra, de újakhoz nem jutottam hozzá egészen addig, míg be
nem tört az internet, és vele együtt a boldog bőség az életembe.
Megfékezhetetlenül ástam elő magamnak mindent, amire csak vágytam
előtte vagy húsz éven át. És nem hittem el, hogy nem csak zenét
hallgatok, de koncertfelvételeket nézek, idegen országok ezer éves tévéműsorainak archívumát böngészgetem, ritkaságok között mazsolázok.
Van sok olyan koncert,
amit nyugodtan felírhattam volna a listámra, mert sok előadót
állati jó lenne hallani már. De nem írtam fel, csak egyet.
Egyetlenegyet. Ez az egy hang volt a világban, amit annyira vágytam
élőben hallani, mint senki másét. Talán tíz-tizenegy éves
lehettem, amikor először hallottam énekelni ezt az embert, és nem
is tudtam elfelejteni soha többé. Az a hang már akkor a szívem
közepébe énekelte magát. Ez volt A HANG, csupa
nagy betűvel, és máig az maradt számomra. Van egy szó, aminek
akkor értettem meg a jelentését: „varázsütésre”.
Igen, sokszor hallottam ezt a szót, benne van majdnem minden
mesében, de sosem tudtam, mi a franc az a varázsütés. Na ez akkor
az volt. Valami varázslat, ami pillanatok alatt beette magát a
bőröm alá, a sejtjeimbe, hogy aztán szép csendben a véremmé
váljon, és szépséget pumpáljon a szívembe bármelyik
hétköznapomon azóta is.
Nem
hittem benne, hogy tényleg hallhatom igazából valaha, de az ember
a lehetetlent is kívánja néha, hátha mégis számítanak valahol
ezek a kívánságok. Ez úgy tűnik, számított.
Harminc
évvel később, a negyvenedik születésnapom előestéjén ott
ültem Londonban a Royal Albert Hall-ban, és vártam, hogy
megszólaljon az a hang, aminek olyan a rezgése, mint semmi másnak
ezen a világon. Aztán varázsütésre, igen, csordultig töltötte
a termet is, a lelkemet is valamivel, ami nekem a csoda volt, hogy
mások minek hívják, nem tudom.
Tony
(The Tone) Hadley
aznap este nekem énekelt. Hát ilyen a boldogság. :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése